You are here
Výživa dítěte po prvním roce života  

Výživa dítěte po prvním roce života

Dítě se po ukončeném prvním roce života dostává do takzvaného batolecího věku, který trvá následující dva roky. V tomto období se zpomaluje zprvu velmi rychlý růst, ale naopak se dítě začíná rozvíjet mnoha různými směry. Proto je nutné mít plnohodnotně výživnou a pestrou stravu, ve které nebude žádná z potřebných složek chybět.

Společně s přechodem na pevnou stravu se může jednat o nelehký úkol. Z dítěte se pomalu ale jistě stává gurmán, přichází různé preference ve stravě, a to nejen na základě chuti, ale i vzhledu a bohužel i podle momentálního rozmaru. Toto často bývá považováno za nechuť k jídlu, ale není důvod se znepokojovat — určitá vybíravost je v tomto stadiu naprosto běžná.

Stravovací návyky

Právě v tomto věku se budují základy budoucích stravovacích návyků. Je proto dobré dbát na pravidelnost režimu, dodržování zásad zdravé výživy a kultury stolování všeobecně. S tím také souvisí fakt, že pokud budete dítěti dopřávat nejčastěji kaše, může se pak u něj objevit určitá nevole ke kousání.

Pravidelnost v rámci 24 hodin je jedním z pilířů správného stolování, a proto je lepší naučit na něj své dítě ještě dříve, než si osvojí nějaký jiný, nepravidelný model. Pokud jde o poměr jednotlivých jídel, kdy by se mělo jíst nejvíce a kdy naopak nejméně, všeobecně se doporučuje:

20 % snídaně + 5 % přesnídávka + 40 % oběd + 5 % svačina + 30 % večeře

Ke snídani a k večeři je dobré obyčejně přidávat i batolecí mléko Sunar — to totiž obsahuje esenciální omega 3 mastné kyseliny, zejména pak kyselinu linolovou, dostatečné množství železa, které přispívá k lepší krvetvorbě, bezpečnou hladinu jódu a regulovaný obsah bílkovin potřebných pro zdravý růst
a vývoj.

Pestrá strava základem

V tomto období se pole potřeb, co se jídelníčku týče, poněkud mění. Zatímco v prvním roce života dítěte se tělo orientuje spíše na tuky, nyní přichází na řadu bílkoviny — u dítěte také ubývá tuku a přichází vývin svalové hmoty, ke které jsou bílkoviny potřeba. Významnou roli proto v dětském jídelníčku má maso, které by mělo být k dispozici takřka každý den. Kvalitní strava by také měla obsahovat dostatečné množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků, zejména vápník a fosfor, železo, zinek, jód. Proto je také dobré stabilně do jídelníčku zahrnovat mléčné výrobky, ryby, vejce a luštěniny, které zmíněné látky přirozeně obsahují.

To souvisí se způsoby přípravy — pokud možno, je lepší se držet šetrného vaření ve vodě nebo na páře a pečení, naopak například smažení by se mělo co nejvíce omezit. Dalším doporučením je nabízet dítěti menší množství stravy vícekrát denně, která je však výživnější a kvalitnější. Naopak byste se měli vyhýbat uzeninám i slaným dobrotám, a stejně tak si dávat pozor například i na obsah soli v šunce.

Nezapomínejte na mléko

Právě zmíněný vápník je velmi důležitý pro správný vývoj kostí a zubů, a je proto ideální dávat dítěti k dispozici v průběhu dne dostatek mléka. Toho by mělo být vypito v průběhu dne 300–330 ml, což odpovídá asi dvěma skleničkám. Pro děti do 3 let, u kterých není zajištěna dostatečně pestrá strava, však nemusí být kravské mléko úplně vhodné vzhledem k nedostatečnému obsahu železa, jódu a vitaminu D. Například mléko Sunar nabízí mléčnou výživu pro děti od 2 let – Sunar Complex 4. Jako součást smíšené stravy zajišťuje přísun všech základních důležitých látek a dalších doplňujících látek pro správný vývin vašeho dítěte, např. železo, jód, dále vápník a vitamin D pro správný růst kostí a prebiotickou vlákninu GOS pro spokojené bříško.

Kromě mléka by měly být do jídelníčku zařazovány i další mléčné výrobky např. v kombinaci s ovocem nebo zeleninou a cereáliemi, jako je například jogurt s hroznovým vínem či jiným ovocem. Připravte raději doma Vašemu děťátku bílý jogurt s ovocem, než abyste kupovali ovocné jogurty, do kterých je ve většině případů přidáván cukr.

A samozřejmě dodržovat pitný režim!

Dítě v batolecím věku by mělo vypít kolem 1200 až 1800 ml za den. Ideálně bychom se bavili o vodě, ale možností jsou samozřejmě i bylinné či nearomatizované ovocné čaje, zředěné džusy nebo zeleninové šťávy. Je však důležité dávat si pozor na vysoký obsah cukru — zeleninové šťávy proto nedoslazovat a koupené džusy naopak ředit.

Více informací naleznete na www.sunar.cz

 

Related posts